Raamsdonksveer - In 1939 startte Anton Stoops in Raamsdonksveer met een machinefabriek op een locatie aan de Donge. Er werden jachten en binnenvaartschepen gerepareerd en DAF-scheepsmotoren ingebouwd. Anton Stoops had een medewerker die handig was met auto’s en daarom opende hij aan de Maasdijk ook een DAF-garage; later zou hij zelfs officieel DAF-dealer worden. In 1995 stopte de familie Stoops en nam Sjef Peters het bedrijf over; hij veranderde de naam in Machinefabriek Asto. Aanvankelijk hield het bedrijf zich bezig met onderhoud en reparaties van binnenvaartschepen, met als specialisatie poedertankers. Dat is niet verwonderlijk, want Peters was medio jaren 80 gestart met Peters Cement Overslag (PCO), een bedrijf dat met een capaciteit van één miljoen ton/jaar zou uitgroeien tot het grootste overslagbedrijf in Nederland. Sinds 1 januari 2009 is Asto gevestigd op het aan de Bergse Maas gelegen industrieterrein De Pontonnier. In juli 2016 nam Karst van der Wiel het bedrijf over en hij werd daarmee op 32-jarige leeftijd de nieuwe directeur/eigenaar van Asto Shipyard, een vooruitstrevend bedrijf, waar de Brabantse gastvrijheid nog steeds hoog in het vaandel staat. Dat werd op 29 augustus weer eens overduidelijk bewezen tijdens de viering van het 85-jarig bestaan van de werf.

Door Jan Hoek

Het buitenterrein van Asto Shipyard was voor het jubileumfeest op 29 augustus omgetoverd tot een feestelijke locatie met een sjiek randje. De genodigden werden op een gegeven moment uitgenodigd naar een van de hallen van de Veerse scheepswerf te komen. Daar vond een geweldige presentatie plaats van het nieuwe motto van Asto Shipyard: all hands on deck en daaronder met kleine letters since 1939. Het logo blijft ongewijzigd, omdat het een bijzondere link heeft naar het verleden. Het is namelijk hetzelfde lettertype als DAF altijd gebruikte in hun logo. De presentatie tijdens het jubileumfeest, met een spraakmakende film, geweldig geluid, verzorgd door Verenaar Ivo Bergmans van RSB Showequipment, en voor het doek een professionele danser op het podium was overweldigend. “Het was in de hal misschien wel 50 graden, maar ik had kippenvel op mijn armen”, verwoordde officemanager Ingrid Gussenhoven, dochter van Sjef Peters, het treffend. Het nieuwe motto was voor de oplettende genodigden niet echt verrassend meer, want naast de feestlocatie stond het nieuwe wagenpark met daarop al de tekst all hands on deck, een tekst die ook op de boven de locatie op de aan een kraan hangende vlaggen stond.

100e nieuwbouwschip

Karst van der Wiel was na zijn studie van juni 2007 tot juni 2016 werkzaam bij de Werkendamse Concordia Group. Grootvader van moederszijde had in Werkendam een scheepswerfje, terwijl van vaderskant een VIVO-super werd gerund en ook als parlevinker de passerende binnenvaartschepen werden bevoorraad. Na zijn periode bij Concordia was Karst van der Wiel op zoek naar een nieuwe uitdaging. En toen kwam, toeval bestaat niet, Asto op zijn pad. Uiteraard kwam Karst in zijn soms emotionele speech terug op dat moment. “Sjef Peters had geen opvolger en toen hij hoorde dat ik op zoek was naar iets anders, belde hij mij. Diverse gesprekken volgden en niet veel later waren we akkoord. Sommige mensen verklaarden me voor gek om op mijn leeftijd al zo’n uitdaging aan te gaan, maar ik zag het helemaal zitten. Ik heb nog geen moment spijt gehad van die stap. Ik voel me als een vis in het water in de omgeving van een allround maritiem bedrijf.” De ook aanwezige Sjef Peters kon niet anders dan concluderen dat zijn opvolger het uitstekend doet. In 2003 startte hij met de afbouw van alle type binnenvaartschepen; komend jaar zal in Raamsdonksveer het 100e nieuwbouw-schip de afbouwkade van Asto Shipyard verlaten.

Maritiem cluster

Op de vraag aan Karst van der Wiel of hij nog wensen heeft, antwoordt hij: “Ik zou voor de werf wel meer ruimte willen hebben en daarin ben ik echt niet de enige. Ik hoop dan ook dat de gemeente Geertruidenberg op korte termijn meer ruimte biedt aan bedrijven in de maritieme sector. Ik ben bestuurslid van de Werkendam Maritime Industries (WMI). Het zou prachtig zijn als we in de gemeente Geertruidenberg ook zo’n maritiem cluster krijgen. De WMI is destijds opgericht om de bekendheid van het maritieme cluster in de gemeente te vergroten én verbindingen te leggen tussen ondernemers, overheid en onderwijs. Er zijn al wat oriënterende gesprekken geweest en de eerste stap is eigenlijk al gezet. In mei stonden er voor het tweede jaar op rij diverse maritieme bedrijven uit Raamsdonksveer en Geertruidenberg met hun stand bij elkaar op de beurs Maritime Industry in Gorinchem.” Ook bij het initiatief een maritieme cluster op te richten, waarvan VOG-voorzitter Rom van Oers een groot voorstander is, zou je kunnen stellen: all hands on deck.