Dat onze gemeente erg hoog scoort op het gebied van zorg binnen de Wet maatschappelijke ondersteuning is al jaren bekend. Het College verwacht wel, dat de houdbaarheid én betaalbaarheid van de (Wmo-)zorg de komende jaren nog meer onder druk komt te staan. Voorlopig heeft in elk geval het cliëntervaringsonderzoek geleerd, dat bijna negen van elke tien mensen meer dan tevreden zijn.

Ervaring cliënten

Voor het negende jaar op rij is een cliëntervaringsonderzoek Wmo uitgevoerd, nu door onderzoeksbureau ZorgfocuZ. Voor dit onderzoek zijn inwoners benaderd die in 2023 een aanvraag voor Wmo-ondersteuning hebben gedaan. In totaal hebben 680 cliënten een uitnodiging voor het onderzoek ontvangen. Cliënten konden online dan wel schriftelijk de vragenlijst invullen. In totaal hebben 299 cliënten de vragenlijst ingevuld (44%).

Resultaten

De cliënten blijken ook dit keer weer heel tevreden over de gemeentelijke uitvoering van de Wmo. Een ruime meerderheid (86%) van de ondervraagde cliënten is tevreden over het contact met de gemeente, 92% voelt zich serieus genomen door de medewerker. De kwaliteit van de ondersteuning wordt door 86% als goed gewaardeerd en 87% vindt ook dat deze ondersteuning past bij de hulpvraag. Van de ondervraagden is 81% tevreden over datgeen wat ondersteuning hen oplevert, waaronder een betere kwaliteit van leven en betere zelfredzaamheid. De klanttevredenheid was ook in de afgelopen jaren steeds erg hoog.

Cliëntondersteuner

Opvallend is dat 68% van de respondenten niet wist, dat men gebruik kan maken van een onafhankelijke cliëntondersteuner. Dit terwijl die mogelijkheid in de afspraakbevestiging wordt genoemd. Dat is ook landelijk een probleem. Veel cliënten laten zich ondersteunen door mantelzorgers of hun zorgaanbieder en hebben geen behoefte aan een onafhankelijke cliëntondersteuner. Ook is regelmatig een ouderenadviseur aanwezig is bij een keukentafelgesprek. Dit is ook onafhankelijke cliëntondersteuning, maar wordt niet als zodanig herkend door de cliënt.

Extra vragen

Er werden ook extra vragen gesteld. Die gingen onder meer over de mantelzorger. 62% geeft aan geen mantelzorger te hebben. Van de groep die wel een mantelzorger heeft (d.w.z. 38%), denkt 18% dat de ondersteuner dit eigenlijk niet aan kan. Deze resultaten zullen ook gedeeld worden met Surplus. Deze organisatie ondersteunt mantelzorgers en voorziet onder meer in vrijwillige inzet in die situaties waarbij in het eigen netwerk geen ondersteuning is. Men wilde ook weten of de toegekende ondersteuning ook echt ontvangen is. 88% zegt ‘ja’. Het beeld wordt waarschijnlijk getekend door huidige druk op (huishoudelijke) zorg door personeelstekort. Hierdoor hebben verschillende dienstverleners in onze gemeente te maken met wachtlijsten.

Groeiende vraag

Er is en groeiende vraag naar WMO-ondersteuning. Het College verwacht daarom, dat houdbaarheid én betaalbaarheid van (Wmo-)zorg komende jaren nog meer onder druk komt te staan. Er is een proces aan de gang waarin kritischer wordt geïndiceerd en de Wmo-consulenten hebben toenemende aandacht voor zelfredzaamheid danwel benutten van het netwerk van de aanvragers. Dit blijkt vooralsnog nauwelijks afbreuk te doen aan de tevredenheid van de cliënten over de dienstverlening van onze Wmo-consulenten. De gemeente staat voor de opgave om de kosten voor de groeiende vraag naar Wmo-ondersteuning te beheersen. Wanneer dit zou betekenen dat wijzigingen in het huidige voorzieningenniveau onvermijdelijk zijn, dan zou dit, evenals de aandacht voor het kritischer indiceren, op termijn tot een ander rapportcijfer voor de klanttevredenheid kunnen leiden.

CJG

Ook binnen het CJG (Centrum voor Jeugd en Gezin) wordt een cliëntervaringsonderzoek (CEO) uitgevoerd door ZorgfocuZ. De uitkomsten geven een beeld van de door inwoners (ouders en jongeren) ervaren kwaliteit van hulp en het effect daarvan. In 2023 hebben 135 ouders en of jongeren toestemming gegeven voor het gebruik van hun e-mailadres om een vragenlijst te ontvangen. Hiervan zijn 22 formulieren terug gestuurd, wat resulteert in een respons van slechts 16%. De score is gemiddeld 8,2 voor de hulp die werd ontvangen. Het aantal reacties is te klein om betrouwbare gegevens uit op te maken. Het College is met ZorgfocuZ in gesprek om te onderzoeken of het onderzoek op een andere manier georganiseerd kan worden om de respons te verhogen.