De braderie speelt altijd een van de hoofdrollen tijdens de Veerse Dag. De taak van marktmeester was zo’n kwart eeuw in handen van Ad Adriaanse. Inmiddels zorgen de bestuursleden Johan Sloothaak en Huub van Strien er al vele jaren voor dat rondom de markt alles op rolletjes loopt. Vermeldenswaardig is dat Van Strien, naast bestuurslid en marktmeester, met zijn bedrijf Litop al jarenlang ook hoofdsponsor van de Veerse Dag is. Een tweede hoofdrol tijdens de Veerse Dag is al vanaf de beginjaren weggelegd voor het muziekprogramma op het hoofdpodium op het Heereplein op vrijdagavond en zaterdag. Elk jaar weer zorgde de muziekcommissie ervoor dat er een spraakmakend live-programma was tijdens de Veerse Dag. Wat aanvankelijk wat voorzichtig begon met een heel klein podium, waar plaats was voor (vrij) onbekende artiesten, groeide het uit tot een muziekfeest met bekende artiesten én een bomvol Heereplein. De eerste jaren was er geen tot een heel klein budgetje, waarmee een artiest uit Oosterhout, vanwege de reiskosten, al te duur was. Dat werd echter steeds beter en zo konden bestuursleden als Johan Beerens en John van Vugt, laatstgenoemde een aantal jaren bijgestaan door Andy Broeders, steeds grotere namen naar het centrum van Raamsdonksveer trekken.

Door Jan Hoek

Johan Beerens had door zijn activiteit als medeorganisator van festivals in Tilburg de nodige contacten opgebouwd in de muziekwereld. Na zijn verhuizing naar Raamsdonksveer, waar hij 35 jaar lang leerkracht/adjunct-directeur op OBS De Radonkel was, vertelde hij op een verjaardag dat hij het muziekprogramma op de Veerse Dag maar matig vond en het beter zou moeten kunnen. Dat kwam ter ore van een aantal SER-bestuursleden, die hem uitnodigden dan zelf maar iets beters te organiseren. Er was wel een probleem: er was nog steeds geen budget voor het muziekprogramma. Tijdens de vierde Veerse Dag ging Beerens toch aan de slag. Hij vertelt over die beginperiode: “Net voordat WC Experience werd opgericht, speelden Patrick Marcelissen, Richard Verschuren en Gino Schipperen een aantal carnavalsnummers, drie om precies te zijn. Met die nummers verzorgden ze op de Veerse Dag, zo’n 35 jaar geleden, een optreden waarbij ze de drie nummers ook drie keer speelden. Het werd een groot succes en al veel beter dan hetgeen er de eerste jaren optrad. In die periode trad ook de band Charlotte op, die later onder de naam Van Brenghe ging spelen en vorig jaar nog op de Veerse Dag stond. Blijkbaar was het SER-bestuur tevreden, want ik kreeg niet alleen een budget, maar mocht als bestuurslid muziekcommissie verder gaan; iets wat ik precies tien jaar heb gedaan. Daarbij wil ik graag de namen van de vrijwilligers Adam Oldenburg, een kei op het gebied van techniek, en Kees van ’t Veer, hij deed heel veel werk op het podium, noemen. Zonder hen had ik het in die beginjaren zeker niet gered.” Als ik Johan vraag welke bands hem het meest opgevallen zijn, zegt hij: “Dat was de band ‘I’ve got the bullits’ met zangeres Frederique Spigt. Die band stond als een huis. Van de plaatselijke bands was dat Mo Stax met onder andere de broers Rudi en Gino Schipperen; dat was echt een geweldige band.”

Engelse jaren 60-bands

Johan Beerens, die als filosofie had: ‘het moet voor iedereen leuk zijn’, had veel contacten in België. Zo kwamen het grote podium en het geluid in die jaren bij onze zuiderburen vandaan. Ook bouwde hij een goed contact op met de organisatoren van een jaren 60 festival in Ieper. “Zij haalden in die tijd veel Engelse topbands uit de jaren 60 naar België en heb de stoute schoenen aangetrokken en ze gevraagd of die exclusief voor hen naar België werden gehaald. Tijdens dat gesprek bleek dat ze al samenwerkten met Duitse festivals en dat ze graag ook met een Nederlands festival wilden samenwerken. Op die manier konden bijvoorbeeld de reiskosten gedeeld worden en was het ineens mogelijk ook topbands uit Engeland naar Raamsdonksveer te halen”, vertelt Johan Beerens. En zo stonden Dozy, Beaky, Mick and Tich (Dave Dee was toen al gestopt), met hits als ‘Bend it’ en The Legend’, de Merseybeat spelende Freddie and the Dreamers met hits als ‘I’m telling you now’, ‘You were made for me’ en ‘I Understand’ en The Fortunes, bekend van nummers als ‘Here it comes again’ en ‘Caroline’ op het podium op het Heereplein. De hits van deze bands zijn tegenwoordig nog steeds bijna dagelijks te beluisteren in het radioprogramma ‘Arbeidsvitaminen. In die tijd waren er ook optredens van artiesten als Vader Abraham en Armand. Die hadden allebei te maken met het woord dat de reden was dat de Katholieke Universiteit Tilburg ineens University Tilburg werd genoemd. Die afkorting kon volgens de professoren wel. Vader Abraham zong het smurfenlied en hield na de zin ‘Waar komen jullie toch vandaan?’, de microfoon voor een aantal jongeren die vooraan stonden. De zin ‘Uit de … van tante Sjaan’ had de zanger zichtbaar niet aan zien komen. Terwijl hij in zijn beginjaren ook een lp had ingezongen met ‘vieze’ liedjes. Datzelfde woord bij vader Abraham gebruikte de zanger Armand elke keer als zijn snaar brak, die hij vervolgens zelf op het podium verving. En dat was tijdens zijn optreden zeker vijf keer. De voortreffelijke geluidsinstallatie zorgde ervoor dat iedereen het bedoelde woord prima kon horen. Het was in het begin de gewoonte, en contractueel vastgelegd, dat de artiesten na het optreden een bezoek brachten aan de VIP-ruimte, die tot twee jaar geleden in het gemeentehuis was. Zo kwam ook Corrie Konings binnen die naast toenmalig wethouder Jan van Strien ging zitten. Jan zat nooit om een praatje verlegen en hij vertelde de zangeres al snel dat hij haar in datzelfde Veerse gemeentehuis had getrouwd. Dat klopte inderdaad, want in 1973 trouwde zij met Piet Roelen, die toen in de marechaussee-kazerne in Raamsdonksveer was gelegerd. Dat huwelijk was echter allang voorbij en Corrie Konings wilde het daar duidelijk zichtbaar niet meer over hebben. De toenmalig wethouder echter wel en dat leverde een kostelijk toneelstukje op. Bijzonder waren ook de momenten dat diverse hoofdsponsors een CD hadden meegebracht van optredende artiesten en op een gegeven moment keurig in de rij stonden voor een handtekening op die CD. Stuk voor stuk vertelden ze de zanger dat de CD eigenlijk van hun zoontje of dochter was en dat die hem gevraagd hadden een handtekening daarop te zetten. Na tien jaar stopte Johan Beerens en was John van Vugt jarenlang als bestuurslid verantwoordelijk voor het muziekprogramma. De vier jaren voor het millennium werd hij daarbij geholpen door Andy Broeders. In het volgende, laatste deel van deze serie ‘herinneringen aan 40 jaar Veerse Dag’ onder meer een spraakmakende anekdote over zanger Henk Westbroek, die zorgde voor de langste Veerse Dag ooit.