Raamsdonksveer – Op 1 mei 1939 kocht Jan Buijks een 89 ton metende Tjalk die de naar zijn moeder genoemde naam Maria kreeg. Tijden de oorlogsjaren lieten schippers, om te voorkomen dat de Duitsers het zouden vorderen, hun schip in de Biesbosch zinken. Ook het scheepje van Jan Buijks onderging dat lot. Na de oorlog werden de schepen leeggepompt en kon er weer gevaren worden. En vanaf dat moment zat de gang er goed in bij de Veerse familie. De tjalk van Jan en Rie Buijks zou bijna 85 jaar geleden namelijk het begin zijn van een in de binnenvaart toonaangevend familiebedrijf met een vloot van 22 eigen schepen en als mede-eigenaar van 35 zogenoemde relatieschepen die gezamenlijk goed zijn voor 8,5 miljoen ton (bulk)transport over water per jaar. Buijks Beheer bestaat naast de rederij uit het in 1996 gestarte bevrachtingskantoor Amer Shipping en Ruijtenberg Shipyard, waarvan de familie Buijks sinds januari 2022 voor 50 procent mede-eigenaar is. Tegenwoordig staat met de broers Peter, verantwoordelijk voor de bevrachting van de schepen, en Jan Buijks als vlootmanager, de derde generatie aan het roer van het familiebedrijf. Ook de vierde generatie is al actief in het familiebedrijf. De kinderen van Jan Buijks, Jordy en Dana, en schoonzoon Jeremy werken bij Ruitenberg Shipyard.

Door Jan Hoek

Op 21 mei 1962 trouwde hun opa Jan Buijks met zijn grote liefde Gonny, die hij had ontmoet in de Bergse bioscoop Centraal. Samen begon het echtpaar op een eigen schip, een zelflosser van zo’n 350 ton dat de naam Maria kreeg. Na anderhalf jaar op dat schip te hebben gevaren, kochten ze een 585 ton metend schip dat de naam Allegonda, de geboortenaam van Gonny, kreeg. Vanaf dat moment staat er op de vlootlijst van de familie Buijks altijd een binnenvaartschip met de naam Allegonda. Onder eigen regie werden casco’s gebouwd in China en verder in Servië en Roemenië. In 1976 begon Jan Buijks sr, samen met Jos en John van den Elshout het bedrijf EBR. Hij vertelt daarover: “We vestigden ons in een loods bij Anton Stoops aan de Donge. We hielden ons voornamelijk bezig met bovenwaterreparaties. Korte tijd later verhuisden we naar de haven in Lage Zwaluwe, waar we ons meer concentreerden op de fabricage van stuurhutten. In 2000 heb ik mijn aandelen verkocht aan de familie Van den Elshout.” Op 9 november 2021 werd EBR overgenomen door Ruijtenberg. Daarmee was EBR in feite ook weer terug bij de familie Buijks, die immers voor 50% eigenaar is van de Veerse scheepswerf. Onlangs is de nieuwste aanwinst van de vloot, de 3500 ton metende Adriana Maria, genoemd naar de echtgenote van Jan Buijks, afgebouwd bij Ruijtenberg. Daarvoor diende de 110 meter lange scheepshelling aan de Donge eerst wel met twee meter verlengd te worden om het schip droog te kunnen leggen; het paste niet in verband met de vormgeving van de bulbsteven. Het schip (110x 11,45 mtr) heeft een lage weerstand, kan snel varen en verbruikt aanzienlijk minder brandstof. Het leverde het in de binnenvaart hoog aangeschreven ‘Green Award Gold’ op, een certificatie die garant staat voor aanzienlijk schonere en veiligere schepen dan de wet voorschrijft.

Kernwaarden familiebedrijf

In 1996 is Peter Buijks gestart met Amer Shipping, gevestigd in het aan het Keizersveer gevestigde voormalige Protestants Militair Tehuis. Daarmee beschikt het familiebedrijf, naast een uitgebreide vloot, over een eigen bevrachtingskantoor dat in de loop der jaren is uitgegroeid tot een grote internationale speler in de binnenvaart- en supply-chain-logistiek. “Daarmee zijn we vervoerder én tegelijk ketenregisseur met als doel onze klanten van A tot Z te ontzorgen in hun logistieke behoeften. En dat met behoud van een van de kernwaarden van een familiebedrijf: persoonlijk contact waarbij onze klant centraal staat”, stelt Peter Buijks. De vloot bestond eerder ook uit een aantal tankers. Deze zijn inmiddels verkocht, zodat Amer Shipping zich tegenwoordig geheel focust op bulk- en projectlading, waaronder grondstoffen en ruwe materialen voor bouwproducten en projectlading voor diverse industrieën én containers. Peter Buijks vervolgt: “Duurzaamheid en innovatie zijn speerpunten van ons beleid. Ook de binnenvaartwereld kan niet blijven draaien op fossiele brandstoffen. Wij zetten dan ook sterk in op vergroening. Wij kijken daarom naar de toekomst en hebben waterstof via een synthetische oliedrager in het vizier. De firma Voyex heeft een methode in ontwikkeling die volgens ons met minimale aanpassingen goed inzetbaar is op bestaande binnenvaartschepen. Daarom nemen ook wij onze verantwoording en zijn we met Voyex een commitment aangegaan om het waterstofproject een kans van slagen te geven. Met onze laatste aanwinst, de Adriana Maria, praten we over een uniek schip, waarmee we voor onze vloot een nieuwe standaard hebben neergezet. Als we schepen gaan vervangen is het door dit type schip.” Het is gelukt om in bijna 85 jaar tijd alle facetten van de binnenvaart te beheersen en toonaangevend te zijn in de binnenvaartbranche en bovenal een echt Veers familiebedrijf te blijven.