Woensdag 20 maart hing de verkeersvlag uit bij basisschool de Wilsdonck. Dit keer voor de ‘dode hoek’ actie. De dagen vooraf aan de ‘praktijkdag’ hebben de docenten er in de klas al aandacht aan besteed. Met de verkeersactiedag zelf werden de leerlingen van groep 5 opgehaald en gingen we naar de vrachtwagen voor de uitleg.

We mochten evenals voorgaande jaren het terrein nabij de Jumbo gebruiken zodat we veilig rondom de vrachtwagen konden lopen. De vrachtwagen die ingezet is om deze verkeersactie te realiseren is belangeloos beschikbaar gesteld door Lucas Logistics. Het was dit keer niet gelukt om ook een aanhanger achter de trailer beschikbaar te hebben, maar met pylonnen was het goed opgelost zodat de kinderen toch konden zien hoe groot zo’n vrachtwagen nou eigenlijk van dichtbij is. Een spontane actie van een Jumbo vrachtwagenchauffeur die pauze had, zag de verkeersactie en besloot spontaan mee te doen. De kinderen kregen ook van hem uitleg en hebben zo toch een rondje kunnen lopen om een trailer met aanhanger. Toch een flink gevaarte van dichtbij!

Beide chauffeurs en de verkeersouder hebben uitleg gegeven over de locaties van de dode hoek. En natuurlijk de allerbelangrijkste regel; als je zelf de chauffeur ziet, kan de chauffeur jou ook zien. Zwaai een keer naar de chauffeur en als hij terug zwaait, weet je zeker dat hij je echt gezien heeft.

Na diverse rondjes rond de vrachtwagen gelopen te hebben, pylonen neergezet te hebben waar je veilig kunt staan, werden ook alle spiegels nog eens nader bekeken. Door welke spiegel zie je wat en toen bleek ook nog dat niet op alle vrachtwagens dezelfde hoeveelheid spiegels zitten. Leuk de komende tijd om eens in de gaten te houden. Lengtespiegel, breedtespiegel, trottoirspiegel, frontspiegel, dode hoekspiegel; alles werd uitgebreid bekeken, zowel van buitenaf als ook van binnenuit. Iedereen mocht namelijk zelf ook even achter het stuur zitten om te zien wat een vrachtwagenchauffeur nou wel maar vooral ook niet kan zien.

De leerlingen hebben in ieder geval een wijze enerverende les gehad waarbij oogcontact een belangrijke regel is en voldoende afstand bewaren de andere vuistregel is. Blijf zoveel mogelijk achter de vrachtwagen in het zicht van de chauffeur. Dit geld overigens ook voor de automobilisten. Door er niet pal achter te rijden met de auto, maar er iets schuin achter, kan ook de chauffeur de auto achter de vrachtwagen veel beter zien. Er past namelijk een complete bestelbus achter de vrachtwagen zonder dat de chauffeur deze kan zien.

Bedankt iedereen voor de medewerking. Het was een hele leuke ervaring en tot volgend jaar!