Van deinende carnavalskrakers tot onvervalste zydeco, van hossende feestbands tot rauwe bluesgitaristen en Dj’s: de gemeente Geertruidenberg is al decennialang vruchtbare grond voor een grote groep muzikanten die alle kanten van het muzikale spectrum raken. Wat gebeurt er als je deze artiesten vraagt om een lijst te maken van de, volgens hen, vijf mooiste of meest bijzondere liedjes? Aflevering 13: Sam Knoop.
Door: Dennis Mikhout
Samen met zijn broer Merijn timmert Sam Knoop sinds 2016 stevig aan de weg als artiest. De broers werden met hun inzending ‘proost op het leven’ dit jaar tweede op de eerste editie van het regionale songfestival. Verder kennen we de echte Bergenaar natuurlijk van hits als; ‘7 sloten’, ‘Zoet en zuur’ en ‘Niets lijkt te gebeuren’ en zijn inmiddels klassieke huiskamer concerten in den Bolder, in Waspik. Dit zijn de vijf
verrassende keuzes van Sam.
As ge ooit – Gerard van Maasakkers & JW Roy
“Gerard en JW Roy zijn in mijn ogen de grootste woordkunstenaars van Nederland. De manier waarop zij liedjes op hun eigen manier kunnen vertolken en kunnen overbrengen, is iets waar ik nog steeds iedere dag van leer. Wat deze twee gasten héél goed kunnen is een nummer héél klein brengen. ‘As ge ooit’ is dan ook een voorbeeld van een superklein lied, waar de boodschap enorm krachtig overgebracht wordt. Later kwam ik er pas achter dat het origineel van dit nummer, ‘broken wings’, ook gewoon van JW Roy zelf is.
Thuis werd dit nummer al veel gedraaid omdat ze bij ons thuis fan waren van Gerard van Maasakkers. Maar ik ben het pas echt goed gaan luisteren toen wij in 2016 een liedje van Gerard mochten coveren voor een album ter ere van het veertigjarige bestaan van Omroep Brabant. Gerard bleek naast een enorm goede muzikant, ook een enorm fijn mens. Hij nodigde ons uit bij een van zijn theatershows en toen zag ik zelf pas hoe hij dat nou eigenlijk deed. Gewoon met maar een handjevol muzikanten zijn nummers brengen. Hij is op het podium helemaal niet bezig met heel veel instrumenten, een coupletje of refreintje. Nee het gaat hem meer om wat hij de mensen kan vertellen, over wat hij zelf heeft meegemaakt. Dat is voor mij wel echt de inspiratie geweest, om ook theatershows te gaan doen. Ik kan in een feesttent gaan staan of in een grote zaal, maar in een theater zit 300 man écht naar je te luisteren. Dan moet je zorgen dat je je muziek heel anders brengt. Je moet mensen geboeid houden én weten te raken.”
If I can dream – Elvis Presley
“Ik ben ooit voor de grap begonnen met optreden op het 40ste verjaardagsfeest van mijn tante. Een Elvis pak aangetrokken, puntschoenen aan en bakkebaarden opgeplakt. Mijn tante is een groot Elvis fan en door haar ben ik hem gaan waarderen. Want ieder album, iedere dvd, ja zij heeft echt alles van Elvis wel in huis. Wij kwamen daar vaak over de vloer en dan groei je automatisch ook een beetje op met die muziek. Het nummer ‘If I can dream’ heb ik speciaal uitgekozen omdat dit lied mij altijd bij blijft als de wedergeboorte van Elvis, hij sloot met dit nummer zijn legendarische ‘Comeback Special’ af in 1968. Extreem relaxed hoe hij daar met zijn muzikanten op dat podium staat. De drummer zit heel ontspannen op de gitaarkoffer van Elvis te drummen en iedereen wordt gek eromheen. Dat is zo goed, dat is écht muziek maken.
Op dat feest van mijn tante is het echt begonnen voor mij. Andy Broeders, mijn latere manager, had een bandje geregeld om mij te begeleiden. Mijn broer kondigde mij aan. Als er vijftig mensen waren die avond, dan was het veel. Wat ik allemaal deed op dat podium was niet eens heel goed waarschijnlijk, maar iedereen reageerde heel enthousiast. Dit is wel heel vet dacht ik toen. Ik heb toen gitaarles genomen, na twee lessen heb ik de rest mezelf aangeleerd via youtube, daarna zangles genomen. Dat wilde ik ook, muziek maken met je vrienden, mensen raken met je liedjes en publiek uit hun dak laten gaan.”
Kjøpmann – Tristesse
“Onze toetsenist Roy Koopmans, oftewel Kjøpmann, mag niet ontbreken in mijn ‘lijst van vijf’. Onder de artiestennaam Kjøpmann verovert Roy met zijn klassieke ‘easy listening’ pianostukken dit jaar de grote streamingsdiensten. Hij zit al dik over de 2 miljoen streams binnen één jaar. Ik wist niet dat dát zo snel kon gaan!
Het is wat mij betreft echt een unieke sound die lekker weg luistert en zéér rustgevend werkt. Hij liet mij op een gegeven moment dit nummer horen met de vraag wat ik ervan vond. En het is echt easy listening pianomuziek waar ik eerlijk gezegd eigenlijk helemaal niet zo van ben. Normaal gesproken hoor je dit soort muziek alleen als je gaat eten bij ‘het Weeshuys’ bijvoorbeeld. Gewoon prima voor op de achtergrond. Maar omdat hij het aan mij vroeg moest ik er wel echt specifiek naar gaan luisteren. Ik vond het gelijk vet. Ik wist echt niet dat dit soort muziek mij aan zou spreken, maar het pakte mij gelijk op een of andere manier. Ik draai het vaak als ik thuis zit te werken. Het geeft echt rust, en dat is voor mij ideaal.
Roy ken ik al superlang, en ik heb echt geluk dat ik daar al zo lang mee mag samenspelen. Hij is wel klassiek geschoold maar heeft bijvoorbeeld geen conservatorium gedaan. Zijn vader zei namelijk altijd: “als je conservatorium gaat doen word je of concertpianist of leraar.” Gelukkig heeft hij naar zijn vader geluisterd. Roy is niet alleen mijn toetsenist, hij is ook een goede vriend. En het is wel héél bijzonder als een van je vrienden zoiets moois kan maken.”
Baby Driver – Simon and Garfunkel
“Sinds 2016 heb ik het geluk al mijn optredens samen met mijn broer Merijn te mogen doen. Toen ik een platendeal tekende bij PIAS (platenmaatschappij red.) heb ik tegen hem gezegd: “ik ben nu een paar jaar bezig met muziek maken, het lijkt nu serieus te gaan worden, stap ook in.” Hij zong wel op feestjes mee of in de badkamer, maar nu moest hij echt met mij meegaan. Merijn heeft de gave om letterlijk overal een tweede stem op te zingen, een kwaliteit die in mijn ogen haast niet te leren valt. Je kan dat wel, of je kan dat niet. Het maakt niet uit wat ik speel, zelfs niet als ik het maar een paar seconde van tevoren besluit, hij pakt gelijk die tweede stem. Als ik begin met zingen glijdt zijn stem er als het ware tussen en klinkt dat op onverklaarbare wijze heel mooi.
Als je die samenhang hebt als duo heb je al heel snel de neiging iets van Simon and Garfunkel te gaan spelen. Omdat dát bijna altijd tweestemmig is. Een luisteraar die oppervlakkig naar hen luistert vindt het al heel snel mooi wat ze doen. Wij zijn dieper gaan luisteren, echt met de insteek hoe doen ze dat nou? Hoe krijgen ze die typische samenzang, je moet dan echt goed gaan luisteren wie nou welke stem doet. Niet om het één op één te kopiëren, maar puur uit interesse. Wij weten ook wel dat we deze helden nooit gaan evenaren. Hun samenzang is natuurlijk ook echt fantastisch. Het lied ‘Baby Driver’ is een van de minder bekende liedjes van dit duo waarin, naar mijn mening, samenzang en de knipoog naar de rock & roll perfect samenkomen.”
Love of my life – Queen
“Ik sluit deze ‘lijst van vijf’ af met wat mij betreft één van de mooiste liedjes ooit gemaakt. Een lied geschreven door Freddie Mercury voor zijn vriendin Mary. Wat Freddy Mercury met zijn kleinere liedjes doet is al het gevoel dat hij heeft in dat liedje stoppen. De manier hoe Freddie dit nummer live speelt en zingt, zorgt nog steeds iedere keer voor kippenvel. Heel zijn ziel en zaligheid zit erin. Dit is ook een voorbeeld van een lied dat ik in de live uitvoering zelfs nog beter vind dan het origineel, in het bijzonder de Wembley ’86 versie. Ik vind het leuk, en natuurlijk luister ik ook gewoon via Spotify, om op Youtube naar live uitvoeringen te kijken en luisteren. Voor mij ben je pas echt muzikant of artiest wanneer je live je nummers zo kunt brengen dat je mensen raakt. En dan is het nog mooier als je live tien keer beter klinkt dan de opname die je in de studio gemaakt hebt. Freddy kon dat als een ander.
Bij de Wembley ’86 versie doet hij dat geweldig natuurlijk. De gitaarklanken klinken, hij begint met zingen en hoeft zijn eerste couplet niet eens af te maken. Het publiek neemt het massaal over. Het is een fantastisch gevoel wanneer een volledige zaal jouw muziek uit volle borst meezing. Dat is voor mij een ultieme drive om muziek te blijven maken. Als wij een avondje doorzakken bij ons pa en ma thuis en ons pa gaat muziek opzetten, dan beginnen wij ook altijd met dit nummer. En iedereen doet dan ook mee.”
We sluiten af met de vraag welke van deze vijf liedjes Sam zelf het liefste geschreven of gemaakt had: “de pianomuziek van Roy, want dan kon ik zelf ook piano spelen. Haha”