Het schort bij ons gemeentebestuur – en niet voor het eerst – aan tijdige en voldoende communicatie, maar ook verschaffen van duidelijkheid over de grenzen en beperkingen van participatie. Dat bleek maar weer eens tijdens de bijeenkomst van ‘De Raad luistert’ over de ‘Startnotitie Achter de Hoeven’. Alleen de vier coalitiepartijen waren met twee per fractie komen opdraven om te luisteren. Luisteren naar wat bezorgde inwoners en betrokken organisaties te vertellen hadden. En dat was niets nieuws en moet al lang bij College en Raad bekend zijn. De voltallige oppositie was afwezig. Zij vinden het plan onvolledig en onzorgvuldig. De vergadering duurde afgelopen donderdag slechts een uur.
Tekortkomingen
De heer Van Gils van de Natuurfederatie klaagde niet op de hoogte te zijn gehouden van de ontwikkelingen, terwijl dat wel beloofd was. “Dit plan wordt enkel benaderd vanuit de financiële kant.” Hij wilde volledige compensatie van groen. “De gemeente staat buitengewoon slecht bekend als groene gemeente.” De Heer Leijten namens de Koninklijke Binnenvaart Nederland, liet weten pas op 7 september van de plannen op de hoogte te zijn gebracht. Hij uitte onder meer snel een paar wensen over wat er bij en rond de steigers zou moeten veranderen: “sommige dingen stammen nog uit de tijd van Julius Caesar.”
Wijkbewoners
De heer Schoo wees er als vertegenwoordiger van betrokken wijkbewoners op, dat onvoldoende is meegenomen van de aan- en opmerkingen die bewoners hebben geuit. “Wij zijn niet tegen bouwen”, begon hij, maar hij uitte zorgen over onder meer geluidsoverlast, de ontsluiting van de wijk en sluipverkeer en had nog diverse vragen over bouwen en milieu. “Neem de tijd om met elkaar in discussie te gaan en betrek ons bij de inrichting”, riep hij op. “We zijn meer dan ónvoldoende gehoord.” Er werd ook geklaagd, dat nu in twee dagen tijd 169 pagina’s moeten worden doorgelezen.” Alles betitelde men als ‘allerminst zorgvuldig’. Betrokken inwoner de heer Strijder vond bouwen niet zo’n goed idee. Hij wees op de geluidsoverlast van scheepvaart en Ruijtenberg Shipyard en andere bedrijven. Ook waren er reacties over participatie. Inspreker De Vries vond, dat wat er nu op tafel ligt, niet doorwrocht is en gaf enkele voorbeelden.
Reacties
Enkele van de aanwezige Raadsleden reageerden op wat de bezorgde inwoners en organisaties écht bezig houdt. “Wij zijn het ook niet met alles eens”, zo liet Eric van Oosterhout (Keerpunt) weten. Hij zei geen
vragen te hebben gehoord. Hij wees erop, dat Achter de Hoeven al drie jaar op de rol staat. Met andere woorden, we moeten door. Ook Anke Voulon (Morgen!) ging in op wat de insprekers naar voren hadden gebracht. Zij en Minie van de Weerd (Morgen!) benadrukten de noodzaak van woningbouw. Iedereen begrijpt dat. “Daar is maar een theelepel hersenen voor nodig”, vond Van de Weerd.
Voulon wilde weten van Schoo “U wilt meer tijd, hoe ziet u dat heer Schoo”. Die reageerde onmiddellijk: “Nieuw voor ons is, dat er nu 150 tot 180 huizen komen met lay-out voorstellen. Wij hebben een brief gestuurd en voelen ons niet gehoord.” De Raadsleden gingen niet in op de hartekreten om echt betrokken te worden bij dit project. Voulon liet weten dat “we moeten durven een keuze te maken tussen bouwen en groen”, en vulde dat aan met nog een paar volzinnen over duurzaamheid en klimaat. Bert van den Kieboom (Lokaal+) hield een uitgebreid betoog over het feit dat eigenlijk woningbouw prioriteit één is. Hij vond, dat er enkele terechte vragen waren gesteld.
Participatie
Maj op de Laak (Lokaal+) vroeg de aanwezigen: “Wanneer is participatie succesvol voor u”. De heer Schoo herhaalde: “onze input zien we niet terug. Meningen moeten in een open proces gedeeld kunnen worden. ‘Nee’ met onderbouwing is ook een antwoord. Wij willen gehoord worden.” Ook uit reacties van anderen bleek dat men van mening is, dat “wat nu op tafel ligt, niet heel doorwrocht is.” Voorzitter Frans Eijkhout liet weten: “Er komt nog meer participatie bij het beeldkwaliteitsplan.” Dat maakte geen indruk. Nu het over het grote plaatje gaat, voelt men zich niet gehoord of in andere gevallen te weinig serieus genomen.
21 september
De Raad debatteert over dit onderwerp op donderdag 21 september (19.30 uur). “Ook weer openbaar”, zo liet de voorzitter weten. Intussen rijdt de trein onverstoorbaar verder. De mensen hebben weer maar eens hun zegje gedaan, voor wat het waard is.