Voor de één is een auto niet meer dan een alledaags vervoermiddel, een handig maar noodzakelijk kwaad, voor de ander is het zijn grootste passie. In de gemeente Geertruidenberg vind je opvallende verhalen, niet alleen van mensen, maar ook van hun auto’s. Sommigen onder ons rijden rond in prachtig gerestaureerde oldtimers, terwijl anderen ervoor kiezen om hun auto tot in de details perfect te tunen. Deze auto’s vertellen eigenlijk ook veel over de mensen die erin rijden. Wat is hun verhaal? Aflevering 2: de Daewoo Turbo Matiz uit 2002 van Bart van Strien en Rick van Geenen
Door: Dennis Mikhout
Het interview vindt plaats in het ouderlijk huis van Rick van Geenen. De ontvangst is allerhartelijkst, maar wel enigszins chaotisch. Bart is nog even snel de hond van oma aan het uitlaten, en ook van Rick van Geenen ontbreekt nog elk spoor. Als iedereen na een tijdje wachten dan eindelijk zit en er drinken en koekjes op tafel staan, ontvouwt zich al snel een wonderbaarlijk verhaal. Het begint met de aankoop van de Daewoo Turbo Matiz, hoewel van het woord aankoop officieel eigenlijk geen sprake is. Bart trapt af: “mijn moeder moest een nieuwe auto kopen, en mijn cijfers op school gingen niet echt denderend. Ik moest die week echt een acht halen voor wiskunde. Deze Matiz had niet heel veel inruilwaarde meer dus toen zei ze als je die acht haalt voor wiskunde dan krijg je hem.” Vader zit ook aan de keukentafel en valt hem bij. “Omdat je altijd kantje boord stond met wiskunde hebben we toen uit gekkigheid gezegd doe je best er maar eens voor. Ja toen kwam hij na zijn toets met een big smile thuis natuurlijk.” Bart: “en het mooie was, ik had nog niet eens mijn rijbewijs. Nu nog niet eigenlijk. Haha.”
Het verhaal heeft een lange aanloop, want de auto bleef vervolgens een jaar lang bij pa en ma op de dam staan. Rick vervolgt het verhaal van zijn vriend. “Het was echt een jaar helemaal niks. Dan kwam ik langs en dan had hij weer zijn spuitstuk eraf gehaald omdat hij te veel herrie maakte, dan zat er ineens weer een sportfilter op of was alles juist gestript. Superleuk maar wel héél erg simpel allemaal. Tja en toen kwam dat project voor school.” Bart en Rick zaten destijds samen op het Dongemond College en moesten een profielwerkstuk maken om zo tot een verdere studierichting te komen. Bart: “ja, ik had natuurlijk toch die auto al staan, dus toen hebben we een tweedehands turbo gekocht en die maar gewoon ingebouwd op school.” Tijdens het schoolproject kreeg de auto een opvallend uiterlijk kenmerk van de jongens mee. De uitlaat steekt namelijk recht uit de motorkap. Rick: “Ja die uitlaat valt echt wel een beetje op. De reden is simpel trouwens, we hadden geen ruimte meer om hem naar achteren te leggen. Dus dit was de makkelijkste oplossing, gewoon een 90 graden bocht omhoog, de uitlaat erop lassen en klaar.”
Het bijzondere schoolproject leverde de jongens een dikke voldoende op, een artikel in de Langstraat over hun project en het bijkomende voordeel: nog veel meer plezier in het sleutelen aan auto’s. En dan met name aan één specifieke auto: de Turbo Matiz. Want het schoolproject was pas het begin van dit verhaal. Door het bijzondere uiterlijk van de auto en het eerdere artikel in de Langstraat vonden de jongens zichzelf ineens terug op autoshows. Bijna te mooi om waar te zijn.
Rick: “ja, wij worden vaak op evenementen uitgenodigd en dan zijn wij eigenlijk de enige met een Matiz. Helemaal niemand, nul mensen met een Matiz. Zelfs niet met het standaardmodel. Bart onderbreekt hem: “snap ik ook wel, want een Turbo Matiz is ook hartstikke lelijk. Wij proberen hem wel een beetje mooi te maken, maar eigenlijk is het onbegonnen werk.” Rick lijkt het daar dan weer niet mee eens: “Hoe wij hem gemaakt hebben, dat is wel dan wel weer uniek. Hoe we hem gespoten hebben, een turbo uitlaat die uit de motorkap steek, dat is wel bijzonder natuurlijk. Bart onderbreekt hem lachend, “Ja, maar niet dat je zegt hier word ik vrolijk van. Het lijkt meer op een onderzeeër uit Spongebob. “
Onderzeër uit een tekenfilmserie of niet, ze stonden toch al op een paar mooie autoshows. Onder andere bij ‘Hart voor auto’s’, een landelijke show georganiseerd op Breda Airport. Bart: “Daar zijn we in de top 50 beland tussen allemaal vette auto’s. Op nummer 28 en 29 stonden dan twee Lamborghini’s en dan kwam er daarna een Matiz. Met een uitlaat uit de motorkap. Haha” Als ik naar de mooiste ervaring vraag roepen ze in koor: ‘’De TT in Assen!” Rick legt uit: “in Assen hebben we meegedaan aan de ride of fame op het circuit. Allemaal Lamborghini’s, Mclarens en Porsches en wij met die Matiz. Zij reden op het gemak op dat circuit, en wij moeten vol gas geven om ze bij te kunnen houden. Dat was wel geniaal.”
Bart laat lachend een filmpje van die dag op zijn telefoon zien. Wat volgt is inderdaad buitengewoon grappig. Een stoet dure auto’s rijdt over het circuit, dan volgt er even een seconde of 20 helemaal niets, en dan komen Bart en Rick onder luid gejuich vanaf de tribunes met hun Matiz voorbij. “Dat was wel echt het vetst. Iedereen vindt het prachtig, en eigenlijk mooier dan de rest. Omdat ze dat soort dure auto’s al heel vaak zien natuurlijk. Mensen filmen ons, duimen gaan omhoog vanaf de tribune bij zo’n rondrit.” legt hij uit.
Wie denkt dat het voor de jongens tot nu toe vooral een gimmick is, komt bedrogen uit. Ze hebben namelijk nog één ambitieus en groots plan met hun Turbo Matiz. Ze willen gaan rally rijden, en ze natuurlijk hard beginnen te lachen als ik ze vol ongeloof aankijk. Bart: “als alles aan de juiste eisen voldoet mogen we er echt mee rally rijden. In de amateurklasse, je mag je overal inschrijven zolang je maar aan de regels voldoet.” Omdat ik ze nog steeds vol ongeloof aan zit te staren voelt Rick toch de behoefte om het echt goed uit te leggen: “Je moet natuurlijk overal wel een certificaat voor hebben. En bijvoorbeeld een rolkooi, dat kost echt een vermogen. Maar als we dat gesponsord kunnen krijgen, of met een beetje korting of zelfs de helft van de prijs af, dan wordt het mogelijk om te gaan rally rijden. Dat is wel het uiteindelijke doel ja. Een vriend van ons rijdt al rally, die begeleid ons een beetje. Als je de certificaten hebt kan je in principe overal rijden. Nederland, België Duitsland, noem maar op. “
De jongens zijn dus serieus. Bart: “We willen uit het motorblok 130 tot 140 p.k. halen, en dan moeten we 220 km per uur kunnen halen. Maar het moet wel veilig zijn, want hij moet ook nog door de apk. Dus we hebben wel echt een goede rolkooi en veringen set nodig bijvoorbeeld. Voor het rally rijden moeten we dat wel aanpassen natuurlijk. Er komt een uitlaat naar achteren voor de APK, en een uitlaat door het spatbord, daar willen we vlammen uit laten schieten. En met een kleppensysteem zodat niet heel de buurt wakker wordt om acht uur ‘s ochtends.” Zo somt hij een nogal aardige wensenlijst op. Gelukkig zijn er inmiddels meer vrienden betrokken bij het project en heeft de oom van Bart zelfs een autobrug in zijn loods laten zetten zodat er gesleuteld kan worden. Dat is nodig ook want om hun dromen waar te maken is de auto inmiddels helemaal ontmanteld. Zelfs de motor is eruit. Er is dus flink wat werk voor de boeg. Bart: “Er moet nog een startpaneel in, een ander stuur, en het motorblok moet er weer in. We moeten ook nog alle kabels wegwerken, maar die hebben we niet gemerkt dus we weten niet meer waarvoor ze zijn.” Rick lachend: ‘Nee die hebben we gewoon maar doorgeknipt.”
Bang om hun kostbare Matiz op het spel te zetten tijdens een rally zijn ze niet. Bart: “nee joh, dan kopen we gewoon weer een nieuwe Matiz. Dat unieke is leuk, want niemand doet het. Wij zijn echt de enige die zo rondrijden. Echt een uniek ding tussen als die opgefokte voertuigen.” Afsluitend kunnen we dus concluderen dat Bart én Rick inmiddels toch behoorlijk wat liefde voor hun ‘Spongebob onderzeeër’ te pakken hebben. Als alles volgens plan verloopt moet in 2024 de eerste rally gereden worden.